Kryzys gospodarczy, którego jesteśmy świadkami i uczestnikami, zawsze budzi obawy o przyszłość. Nie wiadomo, czy uda się utrzymać firmę, czy nie zabraknie zleceń, czy stali klienci się nie wykruszą. Szczególnie narażeni na takie myślenie są drobni przedsiębiorcy, mocno uzależnieni od ciągłości zleceń, zwykle niemający solidnej poduszki finansowej na gorsze czasy. Wszystko to sprzyja wybieraniu najprostszych, ale niekoniecznie najlepszych rozwiązań mających przeciwdziałać skutkom kryzysu. Sprawdź, czego nie powinieneś robić w okresie gospodarczej zawieruchy.
Wiemy, że bardzo Cię kusi, bo rzekomo powinno Ci to zapewnić utrzymanie się na rynku. Pamiętaj jednak, że obniżanie cen uzależnia – gdy już raz to zrobisz, będzie Ci bardzo trudno z tego zrezygnować, a już tym bardziej kiedykolwiek wrócić do poprzedniego poziomu cenowego. Klienci będą oczywiście próbowali wymóc na Tobie obniżenie stawek, ale nie powinieneś temu ulegać. W zamian zaproponuj jeszcze większe zaangażowanie czy podniesienie jakości.
Ucinanie wydatków na marketing jest jedną z naturalnych decyzji, jakie podejmują przedsiębiorcy w dobie kryzysu. Wynika to z niezrozumienia idei reklamy i budowania silnej marki. Kryzys jest wręcz idealnym momentem na to, aby jeszcze zwiększyć wydatki marketingowe, bo Twoja konkurencja z pewnością je ograniczyła. Masz więc szansę, aby nareszcie ją wyprzedzić i dotrzeć do klientów, którzy w normalnych warunkach byliby dla Ciebie nie do zdobycia.
Kryzys jest dla wielu firm świetną okazją do tego, aby wykorzystać słabsze podmioty i dzięki temu jeszcze umocnić swoją pozycję na rynku. Możesz spotkać się z propozycjami na przykład pełnienia roli podwykonawcy. Teoretycznie jest to fajny układ, bo masz zapewnioną ciągłość zleceń i stały przychód. Zwróć jednak uwagę na warunki. Może się okazać, że są one skrajnie niekorzystne – nie tylko ze względu na absurdalnie niskie stawki, ale też np. wysokie kary umowne, które kontrahent będzie mógł nakładać na Ciebie wedle własnego widzimisię.
W czasie kryzysu możesz czuć silną potrzebę pozyskania dodatkowych środków finansowych, które zabezpieczą Ciebie i Twoich bliskich na wypadek dalszych problemów w biznesie. Uważaj jednak na rozwiązania, które wydają się być zbyt proste. Wszelkie inwestycje na rynkach finansowych są bardzo ryzykowne, bo nie masz żadnego wpływu na przykład na wycenę akcji spółki czy jakiegoś innego aktywa. Masz za to pełną kontrolę nad swoim biznesem, dlatego jeśli chcesz inwestować, to wyłącznie w firmę.
Zapoznaj się z ofertą świadczoną przez członków naszej grupy biznesowej, ponad 20 różnych firm i branż.